Seurakunta liittyy aluekeskusrekisteriin ensi vuoden alussa

Seurakunnan väestökirjanpito on siirtymässä Kuopion aluekeskusrekisteriin vuoden 2021 alussa. Seurakunta käy yhteistoimintaneuvottelut yhden henkilötyövuoden vähentämisestä.

Kirkkoneuvosto esittää kirkkovaltuustolle, että se hyväksyy sopimuksen Siilinjärven seurakunnan liittymisestä Kuopion aluekeskusrekisteriin 1.1.2021. Muutoksen jälkeen seurakunnan paikallisessa kirkkoherranvirastossa palvellaan asiakkaita kirkollisiin toimituksiin liittyvissä asioissa, kuten ristiäis-, hää- ja hautajaisvarauksissa. Väestökirjanpidon hoito ja esimerkiksi virkatodistusten antaminen puolestaan siirtyy Kuopion aluekeskusrekisteriin. Todistustilauksen ja kirkkoon liittymisen voi yhä laittaa vireille paikallisessa kirkkoherranvirastossa.

Seurakunnan kirkkovaltuusto päättää aluekeskusrekisterin liittymisopimuksesta touko-kesäkuussa. Kirkkohallitus edellyttää, että kaikki seurakunnat kuuluvat johonkin aluekeskusrekisteriin 1.1.2022 mennessä.

Koska kirkkoherranviraston tehtävät seurakunnassa vähenevät, virastosta on tuotannollisista ja taloudellisista syistä vähennettävä yksi henkilötyövuosi. Tällä hetkellä virastossa työskentelee kaksi henkilöä. Kuopion aluekeskusrekisteristä on tarjottu työtä yhdelle Siilinjärven kirkkoherranviraston työntekijälle.

Muutoksen johdosta kirkkoneuvosto päätti käynnistää tuotannollis-taloudellisen menettelyn mukaiset yhteistoimintaneuvottelut yhden henkilötyövuoden vähentämiseksi kirkkoherranvirastossa 1.1.2021 alkaen.

Lisätietoja: kirkkoherra Olli Kortelainen, 044 7284 611, olli.kortelainen@evl.fi

Kirkkoneuvoston pöytäkirja 22.4.2020

2020-04-22 19:45:00.0