Seurakunta purkaa rajoituksia toiminnassaan 1.6. alkaen

Siilinjärven seurakunta purkaa toimintansa rajoituksia hallituksen 4.5. ja piispainkokouksen 5.5. ohjeistusten perusteella. Seurakunnan kokoontumisissa sovelletaan 1.6.2020 alkaen 50 henkilön kokoontumisrajoitusta.

Siilinjärven kirkko kesämaisemassa, kirkon sivuovi avoinna.

Kuva: Tinja Saarelainen

Kaikessa seurakunnan toiminnassa noudatetaan vallitsevaa henkilörajoitusta, turvavälejä ja hygieniaohjeita: Tilaisuuksiin voi kesäkuun alusta alkaen osallistua enintään 50 henkilöä. Osallistujien turvallisuus varmistetaan huolehtimalla turvaetäisyyksistä ja hygieniasta.

Jumalanpalvelukseen voi osallistua kirkossa kesäkuusta alkaen

Jumalanpalveluksia toteutetaan 1.6. alkaen Siilinjärven kirkossa läsnä olevan seurakunnan kanssa. Niihin voi osallistua enintään 50 henkeä. Jumalanpalveluksissa voidaan viettää ehtoollista. Osallistujien toivotaan ottavan mukaan oma virsikirja. Jumalanpalvelusten välittämistä verkkoon jatketaan edelleen.

Rippikoulut järjestetään heinäkuussa

Seurakunta siirtää kaikkien kesän rippikouluryhmien lähikokoontumiset heinäkuuhun. Kunkin ryhmän lähiopetusjakso kestää kolme päivää, ja se toteutetaan pääasiassa päiväopetuksena Siilinjärven seurakuntatalolla ja lähiluonnossa. Vain seikkailurippikoulu toteutetaan leirimuotoisena luonnossa. Konfirmaatioihin voi osallistua enintään 50 henkilöä.

Kevään ja kesäkuun ajan kaikki kesän 10 ryhmää osallistuu rippikouluun etäopiskeluna. Kesän 2020 rippikouluihin osallistuu Siilinjärvellä 240 nuorta. Seurakunta haluaa turvata nuoria, perheitä ja työntekijöitä tässä poikkeustilanteessa. Pyrkimyksenä on, että jokainen 15 vuotta täyttävä voi osallistua rippikouluun turvallisesti ja tulla konfirmoiduksi.

Muuta kesätoimintaa kesä- ja heinäkuussa

Siilinjärven kirkko on avoinna keskiviikkoisin klo 11.30–13 ja kirkossa järjestetään keskipäivän musiikkituokioita kesä-heinäkuussa. Tiekirkkotoimintaa opastuksineen ei tänä kesänä järjestetä.

Lasten ja perheiden leirit ja Kesis-kerhot on peruttu koko kesältä, mutta päiväretkien ja pihakerhojen järjestämistä heinä- tai elokuussa harkitaan. Elokuun perheretki Särkänniemeen toteutetaan, jos se on mahdollista.

Luontokirkkoja voidaan järjestää kokoontumisrajoitusten mukaisesti.

Kokoontumissäännöt kirkollisissa toimituksissa

Myös kirkollisiin toimituksiin voi 1.6. alkaen osallistua enintään 50 henkilöä. Hautaan siunaaminen voidaan toimittaa kirkossa, jos vainaja tuhkataan, mutta kaikki arkussa haudattavat vainajat siunataan toistaiseksi haudalla. Kesäkuun alusta alkaen seurakunnan tiloja voi jälleen varata kirkollisiin toimituksiin, hautajaisten muistotilaisuuksiin ja muihin yksityistilaisuuksiin.

Asiakaspalvelu edelleen vain puhelimitse ja verkossa

Kirkkoherranvirasto, taloustoimisto ja diakoniatoimisto palvelevat toistaiseksi vain puhelimitse ja sähköpostitse.

Seuraamme poikkeustilannetta ja tiedotamme toimintamme muutoksista tilanteen kehittyessä.

Lisätietoja: kirkkoherra Olli Kortelainen, 044 7284 611, olli.kortelainen@evl.fi
rippikouluista seurakuntapastori Sanna Marin, 044 7284 608, sanna.marin@evl.fi

Tiedotetta on täydennetty 13.5.2020 tiedolla hautaan siunaamisten paikasta.

2020-05-06 16:01:00.0