Kirkkokolehdeilla autetaan lähellä ja kaukana

Seurakunnan ensi vuoden kolehtisuunnitelma on hyväksytty. Seurakunta tukee erityisesti kansainvälistä työtä mutta myös paikallista auttamista.

Kirkkoneuvosto hyväksyi Siilinjärven seurakunnan vuoden 2021 jumalanpalvelusten kolehtisuunnitelman.  Osan kolehtikohteista määrää kirkkohallitus ja hiippakunnan tuomikapituli, osan seurakunta päättää itse. Seurakunta tukee erityisesti kansainvälistä työtä mutta myös paikallista auttamista.

Siilinjärven seurakunta tulee tukee ulkomailla muun muassa lähetystyön nimikkolähettejään ja -kohteitaan ja virolaisen ystävyysseurakuntansa työtä. Suurin osa seurakunnan itse valitsemista kohteista on kirkkohallituksen suosittelemia kohteita, ja niistä seurakunta painotti kirkon lähetysjärjestöjen tukemista. Lisäksi seurakunta ohjaa kolehtilahjoituksia joihinkin lähialueen toimintoihin, kuten omaan diakoniarahastoonsa, mielenterveystyöhön Siilinjärven Virkistys ry:ssä ja Siilinjärven kirkkomusiikkiyhdistyksen, Kuopion Vankien ystävien ja Nilsiän Aholansaaren toimintaan. Aholansaarta ylläpitää Herättäjä-Yhdistys.

Luterilaisen kirkon seurakunnissa tulee laatia suunnitelma vuoden aikana koottavista kolehdeista. Osan kohteista määrää kirkkohallitus ja osan hiippakunnan tuomiokapituli. Kirkkohallituksen määräämien kolehtien osuus kaikista käytettävissä olevista kolehtipäivistä on noin puolet.

Siilinjärven seurakunnan vuoden 2021 kolehtisuunnitelma on luettavissa kirkkoneuvoston pöytäkirjasta. Vuonna 2019 Siilinjärven seurakunta keräsi kirkkokolehtia reilut 22 000 euroa. Kuluvana vuonna monet suunnitellut kolehdit eivät ole toteutuneet, koska kirkkoon ei ole koronan vuoksi voitu ottaa paikalla olevia osallistujia.

kirkkoherra Olli Kortelainen, 044 7284 611, olli.kortelainen@evl.fi

Kirkkoneuvoston pöytäkirja 16.12.2020