Seurakunnan diakoniatyö sai valtion koronatukea 17 000 euroa

Tuella autetaan siilinjärveläisiä vähävaraisia perheitä, yksineläviä, vanhuksia, mielenterveyskuntoutujia ja opiskelijoita. Avustusta voi hakea diakoniatyöntekijältä.

Siilinjärven ev.lut. seurakunta on saanut viime vuoden lopulla jaettua valtion korona-avustusta 17 000 eurolla. Käyttö aloitetaan helmikuun alussa ja tuki jaetaan kesäkuun 2021 loppuun mennessä.

Avustus käytetään Siilinjärven alueella asuvien ihmisten auttamiseen koronatilanteen aiheuttamissa talousvaikeuksissa. Tuen Suomen ev.lut. kirkon diakoniatyölle myönsi kulttuuri- ja opetusministeriö, ja seurakunnille tuen on jakanut Kirkon keskusrahasto.

Siilinjärven seurakunta käyttää avustuksen kolmeen eri tarkoitukseen. Suurimmalla osalla (10 000 eurolla) avustetaan siilinjärveläisiä vähävaraisia perheitä ja yksineläviä ihmisiä ruoka-, vaate- ja kenkähankinnoissa.

”Korona-aikana esimerkiksi perheiden sähkö- ja vesilaskut ovat kasvaneet, jolloin arjen muihin hankintoihin jää yhä vähemmän rahaa. Seurakunnan diakoniamäärärahoilla avustamme enimmäkseen ruuassa ja reseptilääkkeissä, ja vain harvoin voimme myöntää avustuksia vaatteisiin tai uusiin kenkiin”, johtava diakoniatyöntekijä Liisa Tiilikainen kertoo.

Loput tuesta käytetään yksielävien vanhusten ja mielenterveyskuntoutujien mobiililaitehankintoihin ja laitteiden käytön ohjaamiseen (3 000 euroa) ja vähävaraisten opiskelijoiden opiskelukustannuksiin, kuten tietokoneiden ja kirjojen hankkimiseen ja matkakuluissa avustamiseen (4 200 euroa).

”Yksinelävien eristäytyminen ja mielenterveydenongelmat ovat korona-aikana lisääntyneet. Avustuksella pyrimme tukemaan verkkovälitteistä yhteydenpitoa sekä kaukana asuviin läheisiin ja ystäviin että tuttuun työntekijään ja seurakunnan kouluttamiin lähimmäisiin”, Liisa Tiilikainen sanoo.

Vähävaraisten opiskelijoiden tukemisella puolestaan autetaan sekä etä- että lähiopiskelussa ja ehkäistään syrjäytymistä ja eriarvoisuutta. ”Siilinjärvellä on lukiota lukuun ottamatta vähän jatkokoulutusmahdollisuuksia, joten opiskelijoiden pitää vähintäänkin kulkea lähimpään kaupunkiin ja matkakustannukset julkisilla välineillä voivat olla ylivoimaisia. Osalla nuorista myös luottotiedot ovat jo voineet mennä, jolloin opiskelija ei voi saada opintolainaa tietokoneen tai muiden tarvikkeiden rahoittamiseksi”, Tiilikainen selittää.

Korona-avustusta seurakunnalta voi hakea ottamalla yhteyttä diakoniatyöntekijään Siilinjärven tai Vuorelan diakoniatoimistossa.

Lisätiedot: johtava diakoniatyöntekijä Liisa Tiilikainen, liisa.tiilikainen@evl.fi, 044 7284 645

2021-01-18 13:51:30.0