Lähialueen jumalanpalvelusta voi kuunnella jatkossa joka sunnuntai Radio Sandelsilta

Radiojumalanpalvelus on yksi tapa palvella seurakuntalaisia ja samalla madaltaa kynnystä, jotta yhä useampi voisi osallistua sunnuntain jumalanpalvelukseen.

kirkkoherra on Siilinjärven kirkossa, radiomikkejä näkyy

Edellinen radiolähetys Siilinjärven kirkosta oli pyhäinpäivänä 2019. Kuva: Olli Kortelainen

Siilinjärven seurakunta, Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakunnat ja Radio Sandels aloittavat yhteistyön, jossa jumalanpalvelus lähetetään joka sunnuntai kello 10.00 suorana lähetyksenä.

Radiojumalanpalveluksissa vuorottelevat Siilinjärven seurakunnan kanssa Iisalmen, Keiteleen, Lapinlahden, Pielaveden, Sonkajärven ja Varpaisjärven seurakunnat.

Siilinjärven seurakunnan kirkkoherra, rovasti Olli Kortelainen kertoo, että kimmoke radiojumalanpalveluksiin tuli seurakuntalaisilta saadusta palautteesta: ”Palautetta on tullut seurakuntaan suoraan sekä luottamushenkilöiden kautta. On ollut puhetta, että ikäihmisillä ei kaikilla ole tietokonetta. Radio on heille se tutumpi kanava.”

”Kun sitten tuli tilaisuus liittyä radiojumalanpalvelusrinkiin yhdessä yläsavolaisten seurakuntien kanssa, niin tartuimme mahdollisuuteen. Haluamme palvella seurakuntalaisia mahdollisimman monipuolisesti, myös tämän kanavan avulla.”, kirkkoherra Kortelainen jatkaa.

Radio antaa kuulijalle mahdollisuuden luoda omia mielikuvia ja vierailla lähialueen seurakuntien jumalanpalveluksissa.

“Jumalanpalvelukset ovat olleet kanavallamme pyydettyjä, haluttuja ja ne on koettu merkityksellisinä. Se on koettu myös tärkeäksi, että jumalanpalvelus tulee oman lähialueen kirkosta, valtakunnallisen lähetyksen sijaan. Kirkkoon on saatettu lähteä myös ihan paikan päälle, kun jumalanpalveluksen yhteyteen on päässyt ensiksi radiota kuunnellen. Tätä viestiä olemme kentältä saaneet. Ajattelen, että se on myös aika jännittävääkin mistä kirkosta lähetys tulee ja mitä siellä puhutaan. Kuuntelijat pääsevät tällä tavalla vierailemaan lähiseurakunnissa ja kyllä tämä lisää sitä yhteisöllisyyttäkin alueella. ”, kertoo Radio Sandelsin päätoimittaja Reijo Glad.

Ensimmäinen radiojumalanpalvelus Siilinjärven kirkosta kuullaan sunnuntaina 27.6. klo 10.00.

Jumalanpalveluslähetysten aloittaminen paikallisradion taajuuksilla osuu sopivasta sähköisten jumalanpalveluksien 95-vuotisjuhlavuoteen, sillä ensimmäinen radiojumalanpalvelus Tampereen Tuomikirkosta kuultiin Yleisradiossa 12.9.1926.

Seurakuntien lähetysvuorot kesällä 2021

• Su 30.5. Iisalmen seurakunta
  • Su 6.6. Keiteleen seurakunta
  • Su 13.6. Lapinlahden seurakunta