Kirkollisveroprosentti hiippakunnan pienin

Seurakunnan kirkkoneuvosto esittää kirkkovaltuustolle, että se vahvistaa vuoden 2022 tuloveroprosentiksi 1,25. Siilinjärvellä kirkollisveroprosenttia ei ole nostettu yli 40 vuoteen.

Siilinjärven seurakunnan logo

Nykyisen tuloverotuloprosentin perusteella arvioitu kirkollisverotulokertymä ei riitä kattamaan talousarviovuoden 2021 kuluja. Jäsenmäärän väheneminen alentaa verotuloja, ja kun kulut kasvavat samanaikaisesti, alijäämä kasvaa vuosittain. Tilikauden tulos ei kuitenkaan ole jäämässä alijäämäiseksi tonttien myynnin sekä metsätulojen vuoksi. Mahdollinen alijäämä katetaan edellisvuosien ylijäämällä. Myös suunnittelukaudelle 2022–2024 ennakoidut, yhteensä noin 0,6 miljoonan euron alijäämäiset tulokset ovat katettavissa edellisvuosien ylijäämästä eikä tuloveroprosentin korottamiseen ole toistaiseksi tarvetta.

Siilinjärven seurakunta on säilyttänyt tuloveroprosenttinsa 1,25:nä jo 1970-luvun alkupuolelta. Siilinjärven kirkollisveroprosentti on Kuopion hiippakunnan pienin, ja koko Suomessa ainoastaan viidessä ev.lut. seurakuntataloudessa veroprosentti on alle 1,25.

Lisätiedot: talousjohtaja Anu Kopponen, 044 7284621, anu.kopponen@evl.fi
Kirkkoneuvoston pöytäkirja 15.9.2021Linkki avautuu uudessa välilehdessä