Teemu Voutilainen Kuopion hiippakunnan pappisasessoriksi

Kuopion hiippakunnassa toimitettiin 23.9.2021 pappisasessorin vaali.

Teemu Voutilainen, taustalla Siilinjärven kirkko

Pappisasessorin vaalissa eniten ääniä sai Siilinjärven seurakunnan kappalainen, TM Teemu Voutilainen.

– Olen kiitollinen saamastani luottamuksesta. Tehtävän kautta avautuu mielenkiintoisia näköaloja niin hiippakunnan kuin koko kirkon työhön, Voutilainen sanoo.

Voutilainen, 40, on vihitty papiksi vuonna 2008. Hän on toiminut pappina Siilinjärven lisäksi Kangasalan, Janakkalan ja Kuopion Puijon seurakunnissa.

Asessori on tuomiokapitulin kollegion jäsen ja valmistelee muun muassa kirkkoherranvaaleja koskevia asioita. Kuopion hiippakunnassa on kaksi pappisasessoria, joista toinen on Liperin seurakunnan kirkkoherra, FM, HTM, TL, OTT Jari Uimonen. Sama henkilö voidaan valita pappisasessoriksi enintään kahdeksi kolmivuotiseksi toimikaudeksi.

Pappisasessoriksi voidaan valita hiippakuntaan kuuluvan seurakunnan tai seurakuntayhtymän pappi, joka on toistaiseksi voimassa olevassa virkasuhteessa ja joka on suorittanut ylemmän pastoraalitutkinnon.

Asessorin tehtävään kiinnostuksensa ilmaisseiden saamat äänet jakautuivat vaalissa seuraavasti: Voutilainen Teemu 77 ääntä, Reinikainen Tiina 34 ääntä, Voutilainen Risto 18 ääntä ja Miettinen Marko 10 ääntä.

Äänestystulos vahvistettiin Kuopion hiippakunnan tuomiokapitulin istunnossa 30.9.2021. Pappisasessorin toimikausi alkaa 1.11.2021.

Fri Oct 01 09:44:00 EEST 2021