Rauhan puolesta

Siilinjärvellä rukoillaan rauhan puolesta ja soitetaan rauhankelloja Siilinjärven kirkossa ja Vuorelan kirkossa tänään torstaina 24.2. klo 19. Rauhankellot soivat ja rukoushetkiä järjestetään kautta Suomen.

Vuorelan kirkon kellot

Lukuisat Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakunnat järjestävät torstaina 24.2.2022 kello 19 rukoushetkiä rauhan puolesta ja kirkoissa soitetaan rauhankelloja. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispat rohkaisivat tähän seurakuntia torstaiaamuisessa viestissään, kun uutiset kertoivat Venäjän hyökänneen Ukrainaan.

Siilinjärven seurakunnassa rukoillaan klo 19 Siilinjärven kirkossa ja Vuorelan kirkossa. Rukoushetken yhteydessä kirkot soittavat rauhankelloja. Rukoushetki Siilinjärven kirkosta kuuluu seurakunnan nettiradiossa suoralähetyksenä Linkki avautuu uudessa välilehdessäja löytyy tallenteena rukoushetken jälkeen.

Kirkko tarjoaa apua

Ukrainan sota aiheuttaa myös Suomessa syvää huolta ja ahdistusta. Suomen evankelis-luterilainen kirkko tarjoaa lohtua, apua ja henkistä tukea tarvitseville.  Useat seurakunnat tarjoavat mahdollisuuden keskusteluun ja hiljentymiseen. Kirkko tarjoaa lisäksi valtakunnallista keskusteluapua verkossaLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Palveleva puhelin (0400 221 180Linkki avautuu uudessa välilehdessä) on avoinna joka päivä klo 18–24.

Kirkon UlkomaanapuLinkki avautuu uudessa välilehdessä tukee hätäavun toimittamista konfliktista kärsiville ihmisille. Hätäapua annetaan tarpeiden pohjalta yhdessä eurooppalaisten kumppanijärjestöjen kanssa. Käytännössä apu on esimerkiksi ruoka-apua, lämmikkeitä ja muita perustarvikkeita. Konfliktin pelätään pakottavan ihmiset jättämään kotinsa. Kirkon Ulkomaanapu seuraa tarkasti tilanteen kehittymistä paitsi Ukrainassa, myös laajemmin Euroopassa.

Yhdessä rauhan puolesta

Suomen ortodoksisen kirkon piispainkokous on myös kehottanut seurakuntiaan liittymään Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispojen vetoomukseen. Ortodoksiset seurakunnat tiedottavat rukouspalvelusten ajankohdista omilla kanavillaan. Esimerkiksi Uspenskin katedraalissa järjestetään rukoushetki rauhan puolesta tänään klo 17, ja kellot soivat sielläkin klo 19.

Myös Suomen Ekumeeninen Neuvosto (SEN) julkaisi eilen rauhanvetoomuksen, jossa vedottiin maailman johtajiin, jotta nämä tekisivät kaikkensa rauhan ja sovinnon puolesta.

Thu Feb 24 15:55:00 EET 2022