Olli Kortelainen jatkaa kirkolliskokousedustajana

Suomen ev.lut. kirkon kirkolliskokousvaalit ja hiippakuntavaltuustovaalit toimitettiin tiistaina 13.2.

Olli Kortelainen

Kuopion hiippakunnan alustavan tuloksen mukaan Siilinjärven seurakunnan kirkkoherra ja lääninrovasti Olli Kortelainen on valittu edustajaksi kirkolliskokoukseen ja Kyllikki Puustinen sekä Ritva Venäläinen Kuopion hiippakuntavaltuustoon.

Kirkolliskokous, kirkon “eduskunta”, on kirkon ylin päätöksentekoelin, joka käsittelee Suomen evankelis-luterilaisen kirkon oppia ja työtä sekä kirkon lainsäädäntöä, hallintoa ja taloutta. Kirkolliskokoukseen valitaan vaaleilla 96 edustajaa, joista 32 on pappeja ja 64 maallikoita. Kirkolliskokouksen edustajapaikkojen jakautuminen hiippakuntien kesken perustuu hiippakuntien seurakuntien jäsenmääriin.

Toukokuussa alkava kirkolliskokouksen neljävuotiskausi on Kortelaiselle jatkoa edelliselle kaudelle, jolloin hän nousi edustajaksi varasijalta Aulikki Mäkisen siirryttyä Turun tuomiokirkon tuomiorovastiksi.

Hiippakuntavaltuustot linjaavat kirkon työtä hiippakunnan tasolla. Nyt hiippakuntavaltuustoon valitut Puustinen ja Venäläinen ovat molemmat tuttuja Siilinjärven seurakunnan luottamustoimista.

Lue aiempi uutinen vaaleistaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Lue aiempi uutinen Olli Kortelaisen nimityksistäLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Thu Feb 15 16:06:00 EET 2024