Kesäkuusta alkaen kirkkotilaisuuteen voi osallistua yli 50 henkilöä

Siilinjärven kirkossa jumalanpalvelukseen tai kirkolliseen toimitukseen voi osallistua enintään 110 henkilöä.

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispat tarkensivat ohjettaan jumalanpalvelusten ja kirkollisten toimitusten osallistujamäärästä. Jumalanpalveluksiin ja kirkkotilassa tapahtuviin kirkollisiin toimituksiin, kuten vihkimiseen, kasteeseen ja hautaan siunaamiseen, voi 1.6. alkaen osallistua yli 50 henkilöä tilan koon mukaan. Tällä perusteella Siilinjärven kirkossa tilaisuuteen voi osallistua enintään 110 henkilöä. Näin osallistujien välillä voidaan pitää turvaetäisyyttä.

Esimerkiksi Siilinjärven seurakuntatalolla juhlakäyttöön vuokrattavissa tiloissa sallitut henkilömäärät ovat tilan mukaan 20–50 henkilöä.

Kirkollisen toimituksen jälkeen järjestettävät juhlat, kuten kaste- ja hääjuhlat ja muistotilaisuudet, samoin kuin kodeissa tai muissa yksityistiloissa toteutettavat kirkolliset toimitukset ovat sen sijaan yksityistilaisuuksia. Siksi niitä koskee valtioneuvoston linjauksen mukainen 50 hengen enimmäisosallistujamäärä.

Piispat tarkensivat ohjeistustaan seurakunnille valtioneuvoston 6.5. tekemän periaatepäätöksen perusteella.

Seurakuntana seuraamme poikkeustilannetta ja tiedotamme toimintamme muutoksista tilanteen kehittyessä.

Lisätietoja: kirkkoherra Olli Kortelainen, 044 7284 611, olli.kortelainen@evl.fi

Kirkon tiedote piispojen ohjeesta, 19.5.2020Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Seurakunnan tiedote rajoitusten purkamisesta kesäkuussa, 6.5.2020