Kirkkoherran pääsiäistervehdys

Pääsiäinen – juhlien juhla

”Hän voittaa kärsimällä, on Hengen miekka hällä”, veisataan virressä (VK 5:4). Jeesus ratsasti Jerusalemiin kärsimään ja kuolemaan. Tämän kärsimystien vaiheita seuraamme seurakunnassamme palmusunnuntaina alkavalla hiljaisella viikolla. Samalla voimme itse kukin etsiä kykyä olla hiljaa meluisassa yhteiskunnassamme. Samalla paranisi kyky kuulla, joka sekin on nykyään heikentynyt.

Hiljaisen viikon maanantaina voit osallistua Siilinjärven kirkossa virsilauluiltaan, tiistaina konserttiin ja keskiviikkona jumalanpalvelukseen. Vuorelan kirkossa on alkuviikosta pienten hiljainen viikko -vaelluksia. Torstaina vietetään molemmissa kirkoissamme kiirastorstain messua.

Kiirastorstain kansanperinteeseen on kuulunut ”kiiran” eli pahan hengen karkottaminen talojen pihoilta. Kaukaisena taustana tälle on varhaiskirkon tapa, että seurakunnan yhteydestä syystä tai toisesta poissuljetuille, mutta katumusharjoitukset suorittaneille, annettiin kiirastorstaina synninpäästö, ts. päästettiin pahan vallasta.

Pitkäperjantaina kirkoissamme muistetaan Jeesuksen ristinkuolemaa. Sen merkkeinä urut vaikenevat ja alttari on puettu mustaan. Päättyikö kaikki kuolemaan? Entä mitä sitten tapahtui? Näihin kysymyksiin saadaan vastukset pääsiäisyön ja pääsiäispäivän messuissa sekä 2. pääsiäispäivän jumalanpalveluksessa. Tule seuraamaan Jeesuksen ristin ja ylösnousemuksen tietä tapahtumiimme.

”Ellei Kristusta ole herätetty,
silloin meidän julistuksemme on turhaa.”

1 Kor. 15:14

Olli Kortelainen