Messu

Siilinjärven kirkko

100-vuotisjuhlamessu, 5. sunnuntai pääsiäisestä, "Sydämen puhetta Jumalan kanssa"

Siilinjärven seurakunnan 100-vuotisjuhlamessun toimittaa Olli Kortelainen, saarnaa Seppo Laitanen, avustavana pappina Pauli Soranta, kanttoreina Vesa Kajava, Marjaana Kaisto ja Ella Savolainen. Lapsikuoro, nuorten kuoro, Sola Gratia -kuoro. Messussa avustamassa seurakuntamme luottamushenkilöiden jumalanpalvelusryhmä.

Messu on katsottavissa seurakunnan Youtube-kanavalla ja kuunneltavissa seurakunnan Nettiradion ja Radio Sandelsin kautta.

Juhlakahvit seurakuntatalolla.

Kolehti Retriittiohjaajien kouluttamiseen sekä monimuotoisen hengellisen elämän ohjaajakoulutustentoteuttamiseen Hiljaisuuden Ystävät ry:n kautta

SYDÄMEN PUHETTA JUMALAN KANSSA

Messun toimittaminen on mieluisimpia tehtäviä papin työssä. Punainen matto jalkojeni alla rapisee, kun kuljen kohti Siilinjärven kirkon alttaria. Kuorista erottuu kastemalja ja kastepuu. Alttarimaalaus muistuttaa Kristuksen sovitustyöstä. Bruno Tuukkasen maalaukset tekevät kirkostamme yhden maamme kauneimmista. Kuulen takanani jonkun kuiskaavan vieruskaverilleen: "Mitähän täällä tänään tapahtuu?" Polvistun alttarille rukoillakseni. Silloin tajuan, että kaikki, mitä täällä tapahtuu, on rukousta: liekit, tuoksut, kävely alttarille, yhteen liitetyt kädet, sanat ja sävelet. Urut ja kellot soittavat rukousta, seinämaalaukset ovat rukousta, kirkosta ulos paistava valo on rukousta. Koko messu on rukousta.

Täällä on rukoiltu jo sata vuotta. Olen etuoikeutettu, kun saan olla yhtenä lenkkinä tässä vuosisataisessa ketjussa. Jeesus sanoo: "Pyytäkää, niin teille annetaan. Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan. Sillä pyytävä saa, etsijä löytää, ja jokaiselle, joka kolkuttaa, avataan."

Olli Kortelainen, kirkkoherra
  • Jumalanpalvelukset ja uskonelämä Jumalanpalvelukset ja uskonelämä